Mizo te hian
faina kan ngaipawimawh tak zet em? tih zawhna hi inzawt ta vek ila, kan chhanna
a inang lo nual maithei. Tun tumah pawh hian he zawhna hi chhan kan tum dawn a
ni.
Hun rei tawh deuh
han thlir kir ila. Kan Pi Pu te hun lai, han ti ve khanglang ila, hmanlai deuha
Mizoten’n faina leh thianghlimna kan ngaihdan hi thil ngaihtuah chian ngai tak
niin a lang. Mi thenkhatin hmanlai Mizote kha faina ngaipawimawh lo leh tladah
lutuk, hnam bal tak anga kan insawi mai thin hi a chhan chhuichian chakawm tak
a ni. Fai tura in leh lo, mahni taksa han vawn thianghlim hliau hliau te kha an
nitin khawsak dan, hnam nunphung leh eizawnna nen a inrem thei chiah lo te pawh
niin a lang a. Tin, helam kawng inzirtirna nachang hriat loh vang te, a tulna
hriat tawk loh vang te pawh a ni thei ang em? An phaktawk leh an chimchinah
chuan faina hi an ngaipawimawh ve viau tho lo ang maw? Mizo upa thufing kan tih
te pawh kha an ngaipawimawh viau mai. Khawthar zuan a nih pawhin hmun zo leh
boruak hrisel tur kha an zawng ve viau a nia.
Khi thlirna khi a
thlir dan kawngah chuan a ni thei tho mai. Amaherawhchu thlirna kawng khat
chauh chu a buk a dik lo ve thei a. A lehlamah chuan inthiarna mumal awm lo,
daihnaia inthiar mai thin an nih thu te, ran vulh khuahkhirh a ni lo te, nau ek
pawh uipui an liahfai tir mai zel te, tawngkamah pawh “sakhi pawh a inbual
ngailo, mahse a mam zir ziar reng mai” han tih tlat te atang khan faina kawnga
an khawsak phung tur a sang lem lo ang tih a rin theih ve tho mai. Tin, hmun zo
bawh kan nih avang tak hian duhthala tui hmantur kan neih loh thu hi hman atanga
kan buaina a ni a, tuikang nghah te chu kan nunphung a ni titih deuh hial mai.
Tui duhtawka hman tur kan neihloh na na na chuan thianghlimna kawngah kan sang
thei lo a ni.
Kristian kan nih
hnu hi han thlir leh thuak thuak ila. Mizo mithiam thenkhat chuan khatia Mizote
Kristian kan lo nih tak avang leh, faina leh thianghlimna kawnga sap
missionary-te zirtirna kan dawn avanga hmasawn kan nih thu hi an ziak fo a…hei
hi thil dik a ni thei ang em? A dik thui khawp mai. Mizote hi Kristian ni ta lo ila tuna
kan dinhmun hi kan phak ang em? Sap missionary-te kha lo lut lovin zirtirna min
rawn pe ta lo se tun ang hi kan ni ang em? tih hi ngaihtuah a ngai khawp mai.
Rev. Dr. H. Vanlalauva chuan, Kum 2011 Presbyterian Kohhran Nilai leh Beihrual Thupui Bu ah chuan, “hriselna leh thianghlimna kawnga hmahruaitu leh zirtirtu atan Kristian Missionary-te khan YMA dinin,
khawtinah bungbel leh in leh a vel vawn fai dan min zirtir a, chumi avanga
hriselna leh faina kawnga tun dinhmun thleng thei kan ni” tiin a sawi a.
Tin, Pu C.Rokhuma pawhin Kum 2010 Central YMA Platinum Jubilee Souvenir-ah khan khawtlang nun hmasawn zel
tura inkaihhruai kan mamawh zia tarlangin, “khang
hunlai Mizo te kha thianghlimna kawng, a bik takin zunram thiar thuah kan
hnufual hle. Kum 1950 thlenga YMA thuchah zinga an dah chu ‘zunram thiar thu’ a
ni” tiin mipui vantlang zirtir kan ngaih hle thu a sawi ve bawk. Hengte
hian faina lam kawnga kan dinhmun leh zirtirtu kan mamawh zia a tarlang chiang
hle a ni. Chuvangin, khatia Kristian kan han nih chhoh lai vela kan khawsak
phung inthlak chho leh kan dinhmun zirchiangtute thuziak en hi chuan faina lam
hi kan lo ngaipawimawh tehchiam lo a niang a tih pawh a ngaihtuah theih a ni. Heng
te ngaihtuah hi chuan faina leh thianghlimna kawnga hma kan sawnna chhan hi chu
Kristian kan nih vang a tih loh theih lohin a lang.
Kristianna hian thil tha tak tak min zirtir a ni tih hi chu
phat thu a cheng lo. Han sawi kai zauh ila, kan Kristianna hi ‘practical’ se, a
takin nunpui ila, faina kawngah pawh hian hma kan sawn ang maw le. Hmanlai bawk
kha han sawi leh ta ila, kan pi leh pu te kha chu Kristian an ni lo na a, mahse
an phaktawkah upate thu hla te, vantlang dan te kha an ngaipawmawh em em mai a.
Khawtlang ngaihpawimawhna an nei lianin vantlang tana hnawksak nih kha an hlau
em em a ni. He nun hi a mawi hle a, Kristian an nih hnu pawh khan he nundan
mawi hi an chhawm zel a, tunlai hunah pawh kan chhunzawm ngei zel tur thil tha
ni.
Amaherawhchu kan han changkan chho ta deuh deuh a, a bik
takin khawpui leh thingtlang khawlian deuhah, faina leh thianghlimna kawnga kan
khawsak dan en hi chuan ram dan, sawrkar dan te hi kan pawisa lo em mai a. A
nawlpuia lakin kan bawlhhlawh paih dan te, kan tuichhe luantir dan te han en
hian a tu amah hian vantlang ngaihpawimawhna (civic sense) te hi kan nei ta lo
emaw tih tur a ni. Khawtlang thatna tur atana mahnia mawhphurhna inbel (moral
responsibility) hi kan hreh em em mai a, hei hi kan vaiin kan tuar a ni. A dik
tak chuan tlangrama khawsa kan ni a, khawi hmun pawh hi fai tur kan nih laiin
kan rilru puthmang thianghlim tawk lo avang hian pawnlam hmuhtheihah pawh kan
fai tawk lo a; khawtlang, vantlang, kan khua \heuh leh kan khawpui faina ngei
ngei pawh kan ngaipawimawh ta lo a. Kan vaiin kan tuar leh si a ni.
Faina kawngah hian Sawrkar hmalakna hi chu a awm nual mai a,
engemaw faina lam hawi program bik hmang tura han kalkhawm hi chuan kan thawk tha viau zel ni te pawhin a lang a, a huho chuan kan tha viau ni te pawhin a
hriat. Mahse a tak takah, a pawimawh ber chu vantlang nunah leh mimal nunah
hian faina seng luh hi a ngai a, fai duhna – fai chakna kan neih a ngai. Fai
tura tha thawh hi mahnia mawha lak ngamna kan neih a ngai a, chu level chu kan
la thleng lo em aw ka ti thin. Kawng tam takah mahni chauh kan inngaihtuah hian
faina lam hian kan rilru a luah pha leh thin lo a, bawlhhlawh leh mihring
khawsakna thli hmangin mi pawi kan sawi leh fo a ni.
Mahatma Gandhi piancham vawi 145-na kum 2014 atangin India
ram pum huapa Clean India Mission (Swachh Bharat Mission) beihpui thlak a ni a,
Mizoramah pawh sawrkarin tan a la nasa a. Pawnlama inthiar awmlohna (Open Defecation Free State) kan nih
theih nan beihpui thlak mek a ni. Kum 2016 atangin khawpui fai inelna (Swachh Survekshan) kalpui tan a ni bawk a. Tin, Mizoramah
hian kum 1977 atangin kumtin faina hapta hi Mahatma Gandhi piancham denchhenin
kan lo hmang tawh thin a. Chuti chu ni mahse kan rilru ah hian a tla na vak lo
em ni ang aw a tih theih. Faina hi mahni kovah la in sawrkar hmalakna kan tawiawm that a tul hle a, beihpui thlak lai chauh nilovin mimal nuna senglutin
kan nunpui a ngai. Tichuan ram pum huapa sawrkar hmalakna pawh a hlawhtling
lehzual ang.
Kan thusawi hmasa lamah khan han let leh ta ila. Kan mizo pi
leh pute khan upa thufing te kha an ngaipawimawh em em mai a, entirnan tlemte
han la chhuak ila, ‘Khuavang ramri kham sa’ te kha an ngaipawimawh em em a, ‘kawr
kana in sak’ te kha an duh lo reng reng a ni. Heng te hi an puithuna hrim hrim
lam aimahin vantlang nunhona atana pawimawh a ni a, hriselna leh thianghlimna
thu ah pawh awmzia thui tak a nei tlat a ni. Tin, tawngkamah thil fai tawk lo
sawinan ‘vawkpui inbual ang’ tih te pawh a awm a, fai tawklo sawina tawng upa a
awm si chuan faina lam ngaihpawimawhna an nei tih a lang theiin a hriat. A
pawimawh ber leh ka sawi tum tak chu vantlang zahna leh ngaihpawimawhna lian
tak an nei kha a ni.
He kan mizo pi pu te nundan mawi tak
hi tunlai hunah hian kan chhawm nun leh a ngai hle. Mizo thufing te, tawng upa
kan tih mai te hi ngun takin han belchiang ila, midang ngaihpawimawhna te,
vantlang dan zahna te, nunhonaa midang ngaihchan thiamna te, a dang te pawh
hetiang lam hawi hi a tam khawp mai. Heng te hi a mawi ka ti a, kan inzirtir thar
leh a ngai a ni.
A bik takin khawpuiah, kan nunhonaah hian mahni chauh kan
inngaihtuah (individualist) ta lutuk a, chu chuan midang ngaihpawimawhlohna a
hring a, faina kawngah pawh kan nun a phawsawlh ta riau a, bawlhhlawh kan
thlahdah a, chu chu fur ruahtui tla hmasaah hmuh theihin veng mawng lam leh
khawchhung luikawrah te a lo lang chhuak ta thin a ni. Mi thenkhat te phei hi
chuan ruahtui tam laiin ek in te kan han hawng mai thin a nia! a vantlang
zahloh thlak lutuk a, a pawi hle a ni. Faina leh thianghlimna hi mahni mawhah theuh la ngam ila chu hetiang hi kan ni lo ang maw le.
Faina ngaihpawimawh hi rilru puthmang dik lampang a ni zawk
mah a. Kan rilru hi hrisel se, faiin thianghlim se, pawnlam hmuhtheihah pawh
hma kan sawnpui viau ang. Mizoramah khawfai leh entawntlak tak tak an awm a,
Biate te, NE Khawdungsei te, a dang dang te pawh a awm. Engatinge hetiang hian
an fai bik em em kan tih chuan, khaw mipui naupang atanga puitling, an vaiin an
rilru puthmang a dik a ni. Faina chu an mawhphurhnaah an ngai vek a, tupawhin
khawlaiah bawlhhlawh hmu se an thianfai nghal mai thin niin an sawi. A hmun
loah chuan bawlhhlawh an paih ngai lo a, khawchhung luikawr thlengin a fai vek
mai a ni. He mawhphurhna (moral responsibility) hi an intuh nghet a, fai an tum
a, a tak takin an nunpui a, an lo fai mai a ni. Thil harsa engmah a awm lo.
Chuvangin fai tur hian engmah chhuanlam a a awm lo a, kan ngaihpawimawh tawk
leh ngaihpawimawh tawkloh a thu a ni mai. Kan vai hian fai hi kan tlin a, kan
tum phawt chuan kan ti thei a, kan rilru puthmang thlak danglam chiah hi kan
mamawh a ni.
Mipui hi zirtir kan harsa lo. Kristian kan nihna te, Bible
zirtirna te hi kan rilru leh taksa fai nan, chhunglam leh pawnlam thianghlim nana
kan hman loh chuan kan Kristian nun a practical lo hle tihna a ni ang. Pathian
thianghlim be tu te kan ni a, sual bawlhhlawh kai lo turin kan infuih a, chutianga
sual kan lo kai palh a nih pawhin a tlenfaina nen lam kan inhrilh a. Vanram kan
suangtuah dan pawh thianghlimnaa khat, sual bawlhhlawh awm lo a ni. He
thianghlimna leh sual bawlhhlawh lak a\anga inserhhranna theology hi khawvel
thila thianghlimna, vantlang nuna faina, bawlhhlawh leh tenawm lak a\anga
fihlim khawtlang fai din nan i hmang hlauh ang u.
German theologian Jurgen Moltmann-a chuan, hun hnuhnung thu
leh Kristian-te beiseina la kawpin “…chu chuan hmalam ena hmalam pan zel leh
chumi avanga tun hun pawh tihdanglama siamthat zel…” thu a sawi a. Moltmann-a
sawi ang hian nitin nuna tun hun zel hi hmang tha ila, a dik lo lai siam tha
zel bawk ila. Rilru fai se, ngaihtuahna thianghlim se, nitin khawsak phung pawnlam
hmuhtheihah pawh faina kan ngaipawimawh deuh deuhin a rinawm.
Isua hi taksa leh thlarau chhhandamtu a ni a, chhandamna
famkim min pe. Chu chu lei leh van huapzo a ni a, ama nihna dik tak pawh a ni.
Kan duh chin kan pawm ngawt hian Isua nihna a tidanglam lo. Zofaten thlarau mi kan
hrilhfiah dan te hi ennawn a ngai. Thil pahnih (dichotomy), van-lei
(heaven-earth), thianghlim-khawvel (sacred-secular), taksa-thlarau
(physical-spiritual) kan la hrang lutuk leh kan kaldun tir hleithei lo hian
thlarau khawvel leh hringnun khawvel min thliarhran tir a, kan thlarau nun leh
kan nitin nun a inzawm tha tawk lo a. Thenkhat chu thlarau mi viau e tilovin
kan ngaih te hi a sam phian a, Pathian thu sawi mawlh mawlh chungin midang
venthawnna nei miahlohin bawlhhlawh kan paih leh mai a. Kan tawrh tur a nih loh
chuan hnawmhnawk, tenawm leh rimchhia te hi kan ngaithei riau zel, kan
ngaipawimawh vak tlat lo. Hetiang nundan te hi Kristian nun dan tha a ni lo
ang.
Faina ngaipawimawh zel tur hian enge kan hmabak? enge kan
tih tur? chu kan tih tur chu awmze nei takin engtinnge kan tih hlawhtlin theih
ang? Kan sawi ta nual a, a hriat hi chu kan hria, kan mutan ber chu kan rilru
puthmang hi niin a lang a, ngaihpawimawh tur tak hi kan ngaipawimawh tawk lo a
ni.
A chipchiar chuan kan luhchilh hman vek lo naa kan sawi zau
thawkhat viau mai. Mizo pi pu te hunlai atanga Kristian kan nih chhoh lai te
leh tun hun thlengin kan han thlir thuak thuak a. Faina leh thianghlimna kan
ngaihpawimawh dan hian duhthu a la sam lo tih hi a lang thei a ni. Chuvang tak
chuan kan pi pu te thurochhiah leh an nunmawi te, Kristian nundan tha leh
zirtirna te hi a nghahchhan lungphumah hmangin, ngaihthuahna thar leh tihdan
thar nen faina hi i ngaipawimawh hle teh ang u.
(He thu hi Dt. 2.7.2018-a All India Radio program, ‘Swachh Bharat campaign’ puala ka thusawi a ni)
Comments